Kom i mål med de administrative krav og regler for forskningsdata:
Kontraktenheden har i samarbejde med procesenheden og prodekanerne fra SSH arbejdet for at gøre det nemmere for SSH forskere at overholde de administrative krav og regler til forskningsdata i forskning. Med fokus på afbureaukratisering og effektivisering har enheden taget konkrete skridt til at lette arbejdsbyrden for forskere og støtte dem i deres daglige arbejde.
Som en del af denne indsats er der blevet udviklet tre centrale "produkter," der tilsammen skal gøre det administrative arbejde nemmere for forskere på hele Aalborg Universitet.
De tre produkter:
- Nyt website med klar visualisering
Et nyt, brugervenligt website er blevet udviklet for at skabe et bedre overblik over krav og muligheder. Her kan forskere hurtigt få klarhed over, hvad der er obligatorisk, og hvad der er valgfrit i forhold til administrative regler. Den intuitive visualisering sikrer, at forskerne nemt kan navigere i reglerne og fokusere deres tid på det væsentlige.
- Fysisk plakat
For at sikre synlighed og tilgængelighed er der designet en fysisk plakat, som bliver ophængt i fællesområder, mødelokaler og kontorer i SSH’s bygninger. Plakaten fungerer som en hurtig reference for forskere og medarbejdere og fremhæver nøgleinformationer om GDPR, etiske godkendelser og datahåndtering.
- Podcast om administrative krav
De er også produceret en kort og medium podcast (AI genereret), der guider forskere igennem de "Administrative requirements and rules for data in research." Podcasten er designet til at være nem at forstå og tilgængelig, så forskere kan få en hurtig introduktion til reglerne, når det passer dem – fx på vej til arbejde eller mellem møder.
En fælles indsats for alle fakulteter
Selvom disse løsninger er udviklet med udgangspunkt i SSH’s behov, er de relevante og anvendelige for forskere på tværs af AAU’s fakulteter. Initiativerne er et resultat af en fælles indsats for at sikre, at forskere får den nødvendige støtte til at navigere i komplekse administrative regler.
Vil du vide mere?
► Find yderligere information om korrekt håndtering af forskningsdata på researcher.aau.dk
► Læs om de fire datatyper på AAU
► Læs om klassificering af data på AAU
► Oversigt over forskellige data og hvordan de klassificeres
► Oversigt over hvordan IT-løsninger kan bruges i forhold til forskellige data
* * *
Publiceret: 3. januar 2025 (CK) | Opdateret 28. januar 2025 (CK)
Ansvarlig for sidens indhold: Lars Skov Henriksen / Cirkeline Kappel